Saturday 15 September 2007

Career

Selamat Menyambut Ramadhan ! ahlan wasahlan ramadhan..
hari ni da hari ke 3 berpuasa.. kejap aje rasa.. alhamdulillah setakat ni aku x miss lagi terawih kt masjid sunway tu.. hopefully sampai ke akhirnye la.. maklumla .. ada hajat besar di hati.. time ni la nk panjatkan doa pepanjang.. bukan la time lain x berdoa.. tp ye la ramadhan kan.. afdal la sikit.. hehe.. insyaallah..

smlm lepak ngn kj ngn anim kt bangsar.. best. da lama aku x jumpa derang.. last sekali time july kot.. masa kt kenny rogers.. bila da bertemu tu masing2 bertukar-tukar cerita... berkongsi citer pengalaman kerja masing2.. 1st aku tgk anim aku da tahu.. stress dia ni.. hehe.. tgk muka seposen aje.. makin kurus aku nengoknye.. dia pun menceritakan situasi kt opis dia.. politik.. sape pandai bodek boss dpt la naik.. x pandai bodek.. sndiri tanggung la.. hmmm.. aku rs kt memane sama je.. politik tu for sure ada.. kt tmpt aku ni pun politik mmg kuat.. suka x suka terpaksa jgk sebab nk hidup.. kalo x de politik kang boring plak. xde benda nk ngutuk... hahaha...

bg aku politik tu pelengkap elemn hidup manusia ni.. bergantung pd nasib la samada politik tu dpt memberi manfaat pd kita atau tidak.. if nasib baik, dpt la kt merasa... tp bg aku .. x efek pun idop aku sgt..janji gaji aku masuk.. lantakla derang nk buat ape.. bg la jawatan ape pun kt kroni derang.. antar la ceruk mana pun kt dunia ni.. kalo da x reti buat keje tu, x reti jgk laa.. aku ckp ni coz kt tmpt aku ni. dak baru trs dpt permanent.. pastu dpt g singapore plak tu... buat proses.. hmm yg sorang tu da selamat kn antar balik coz x tahu pape.. kn mrh ktsingapore.. haha.. lantak p la.

so kt sini, aku rs sebenarnye bergantung pd kite jgk nk tentukan kt ni bahagia ke x.. td pagi aku kn lecture ngn pm aku yg sgt kronisme ni.. memula tu bengang jgk la aku.. dia ckp ngn aku psl responsibility engineer.. mcm la aku ni x buat langsung keje.. then dia ada gtau a few configuration yg aku x buat. hm mmg la aku x buat. sbb aku mmg x tau langsung.. senior aku pun x pnh sebut pun.. mcm la aku da keje 10 tahun. so aku ckp la aku mmg x tahu.. bila da abeh tu.. aku try pk positif je la.. aku blh la terima apa pm aku tu cakap...

actually management side, kalo anak buah tu x reti buat keje. kalo disebabkan x bg training yg cukup, mmg la salah pm. alex dr singapore sndiri ckp kt aku cm tu. nasib la ko x antar aku g training suka ati aku la nk wat cane.. haha..tp mmg betul pun.. keje aku skrg ni bkn nye blh belajar kt internet.. internal aje tahu.. sah2lah produk company sndiri. so org company ni aje la yg tahu.. bangang x bangang pm aku ni. pastu kt aku ni mcm x tau nk tny kt sape. eh eh.. sesuka ati je.. selama ni byk senior aku dah susahkan suh ajar aku.

lg satu aku x baper nk berkenan tu.. why now.. da abeh fat br la terhegeh hegeh dtg cek keje engineer kau.. bangang x bangang mamat shaggy ni....

maka kesimpulan yg aku nk sampai kan kt sini ialah..
kita memang tak dapat nak puaskan ati semua orang.. tapi biar la kite puaskan hati kita sendiri.. setidak-tidaknye.

so kengkawan. kalo stress sgt kt tmpt keje tu, bwk la bersabar. dan sentiasalah kite berfikir positif. jangan sampai nilai etika kerja tergadai semata-mata nk puaskan hati orang atas.. that is so not me.. kebenaran itu penting. kite tak boleh tipu diri kita sendiri.. kalau kita nk blah dr sesuatu tempat tu biar lah kite pergi dalam keadaan kita dah cuba buat sesuatu untuk overcome masalah itu. keluarlah dengan bermaruah.. all the best untuk sesapa yg baca blog ni..

No comments: